دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت

قسمتی از متن پایان نامه :

– مقدمه

تأثیر دانشگاه‌ها چیست؟ آیا دانشگاه‌های امروزی با آن چیز که که در گذشته بودند متفاوت شده‌اند یا خیر؟ دید جامعه به دانشگاه‌ها چگونه می باشد و چه انتظاراتی از آنها دارند؟

دانشگاه‌ها به یقین پیچیده‌ترین نهادهایی هستند که تضمین کننده آینده ملت‌ها می‌باشند و به عنوان الگو و اسوه‌ی سایر نهادها قلمداد شده‌اند و در اکثر کشورهای جهان به عناصر اجتماعی مورد تکریم بخش‌های خصوصی و دولتی تبدیل گشته‌اند (ایوبی و همکارانش،2:1380).

با در نظر داشتن تأثیر کلیدی این نهادها، همواره در هر عصری متناسب با شرایط سیاسی و اقتصادی و فناوری و … در جهان، اهداف و رسالت‌های نوینی را بر عهده می‌گیرند.

نگاهی به تاریخچه دانشگاه‌ها و سیر تحولات نظام‌های آموزش عالی نشان دهنده این موضوع می باشد که دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی همچون سایر بخش‌های جامعه همراه با طریقه تغییرات در جوامع بشری دگرگونی‌هایی در تأثیر و کارکردهای خود داشته‌اند و در کوشش بوده‌اند که خود را با الزامات تأثیر‌های جدید سازگار کنند. محدودیت‌های منابع، نفوذهای سیاسی و فشارهای رقابتی در این تغییرات تأثیر گذارند (Nagy & Robb,2007:1).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

مانند این تحولات، می‌توان به افزوده شدن تأثیر پژوهش بر وظایف سنتی دانشگاه‌ها در اواخر سده نوزدهم میلادی آغاز در دانشگاه‌های آلمان و سپس در سایر دانشگاه‌های جهان تصریح نمود. در همین ارتباط اتزکویتز اظهار می ‌کند: «در آغاز دانشگاه‌‌ها تنها تأثیر آموزش نیروی انسانی را بر عهده داشتند که با تغییر اوضاع و نیازهای جوامع، در اواخر سده نوزدهم تأثیر پژوهش نیز به آن افزوده گردید. از این پدیده با عنوان “انقلاب نخست” دانشگاه‌ها یاد می گردد که طی آن پژوهش، افزون بر وظیفه سنتی آموزش، به کارکردهای دانشگاه افزوده گردید»(Etzkowitz,2003:110).

   کاهش بودجه‌های عمومی پژوهش به دنبال پایان جنگ سرد (Baldini et al,2007:519)، از دیگر تحولاتی بود که تأثیری عمیق بر تأثیر و کارکرد دانشگاه‌ها برجای گذاشت. دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانستن به صرف اتکا به بودجه‌های دولتی و بدون در نظر داشتن صرفه اقتصادی و بازگشت سرمایه به انجام پژوهش‌ها مبادرت ورزند. همین امر باعث گردید تا دانشگاه‌های مدرن برای دستیابی به بخش‌های خصوصی برای کسب سرمایه‌های بیشتر، به فعالیت‌های تجاری و کسب و کار روی آورند (Mok,2005:540).

   مطالعه تأثیر و کارکرد دانشگاه در توسعه اقتصادی جوامع مختلف، نشان دهنده بروز تحولات شگرفی می باشد که جهان را با فاز جدیدی از توسعه تحت عنوان اقتصاد مبتنی بر دانش روبرو ساخت. اتزکویتز[1] نشان داد که براساس پویایی درونی و الزامات محیطی، نظام دانشگاهی با دو انقلاب مواجه گشت: انقلاب اول در اواخر قرن نوزدهم در کشور آلمان اتفاق افتاد که طی آن دانشگاه‌ها علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، در زمینه تحقیقات نیز فعال شدند و به تولید دانش نیز اقدام نمودند. انقلاب دوم در اواخر قرن بیستم براساس ظهور نوآوری‌های مبتنی بر علم بوقوع پیوست که به طبع آن دانشگاه عهده‌دار مأموریت سوم (توسعه اقتصادی) گردید. در این فرآیند، دانشگاه‌ها دچار تغییراتی در ساخت و کارکرد خود مانند آموزش کارآفرینی، پژوهش گروهی، توسعه نوآوری فناورانه، ادغام گروه‌های تحقیقات علمی با شرکت‌های صنعتی و روابط نزدیک‌تر با صنعت شدند. از طرف دیگر بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ بقاء و موفقیت بلند مدت خود نیازمند دستیابی به فناوری جدید هستند تا بتوانند ضمن حفظ مزیت رقابتی به درآمدهای بیشتر دست یابند. این امر به واسطه تغییر در در نظر داشتن تولید دانش می باشد.

   دانش در عصر اقتصاد دانش‌بنیان[2] به عنوان موتور محرک اقتصاد، عامل ارتقای بهره‌وری و حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیستی، دارای اهمیت ویژه‌ای می باشد. در اقتصاد دانش‌بنیان، نظام پژوهش و تولید علم به عنوان مخزن و مرکز اساسی دانش، منابع بالقوه ایده‌هایی می باشد که این ایده‌ها بایستی به محصولات مورد نیاز جامعه و بازار تبدیل شوند. در این دیدگاه افزایش نوآوری ملی تنها با افزایش کمیت پژوهش و طرح‌های پژوهشی محقق نمی‌گردد و اتصال دستاوردهای نظام پژوهشی به نظام بازار از مصادیق و الزامات نوآوری می باشد.

رقابت در بازار فناوری محور امروز جهان مستلزم ادغام دانش‌های جدید با صنعت می باشد. صنعتی که بی‌بهره از دانش روز باشد، محکوم به زوال و دانش بدون کاربرد در صنعت همچون عالم بی‌اقدام که به زنبور بی‌عسل تشبیه شده می باشد، بی‌‌ارزش قلمداد می گردد و این موضوع اهمیت پیوند میان دانشگاه و صنعت[3] را عیان می‌سازد. بی‌هیچ تردیدی آن چیز که امروز محور اصلی سیاست‌گذاری‌های ملی توسعه را تشکیل می‌دهد، پیوندهای اصولی، منطقی و هدفمند دانشگاه و صنعت می باشد (محمودی، 9:1388).

شاه کلید دنیای امروز، خلق ارزش می باشد؛ راهکار ورود به دنیای کسب و کار امروزی، فناوری می باشد و شاه کلید فناوری، تجاری‌سازی و ارزش‌افزوده ناشی از آن می‌باشد. به بیانی دیگر تجاری‌سازی ایده‌های تحقیقاتی حلقه اتصال فناوری و بازار می باشد و تمرکز آن بر حلقه‌های انتهای زنجیره ارزش می‌باشد (موسایی، صدرائی، بندریان، 8:1387).

تجاری‌سازی دانش و فناوری برخواسته از پژوهش و توسعه یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه کارآفرین به شمار می‌رود. تجاری‌سازی فرآیندی می باشد که به موجب آن ایده، اختراع، دانش و فناوری برخواسته از پژوهش به تولید کالا و خدمات جدید قابل عرضه در بازار یا بهبود محصولات و فرآیندهای جاری منجر می گردد و در نتیجه پتانسیل دانش و فناوری و نوآوری‌های علمی به گونه کامل محقق می گردد. لاندری[4] و همکاران (2006)، تجاری‌سازی دانش را در کنار انتشار دانش از طریق همایش‌ها و نشر علمی و آموزش نیروی کار ماهر جزو یکی از سه ساز و کار عمده دانشگاه برای انتقال دانش معرفی نموده‌اند که می‌تواند به صورت فعالیت‌های مشاوره‌ای، قراردادهای تحقیقاتی با صنعت، به ثبت‌رسانی و تشکیل شرکت‌های انشعابی صورت می‌گیرد.

سهیم کردن پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری شدن پژوهش‌های آنان یکی از عوامل مؤثر در توسعه امر پژوهش در کشورهای توسعه یافته می باشد.

هر سال بالغ بر 1000 میلیارد دلار در دنیا صرف پژوهش و توسعه می گردد که این رقم حدود 2 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می‌دهد و در بعضی از کشورهای توسعه یافته این رقم به 4 درصد GDP[5]آنها نیز بالغ می گردد. افزایش حجم تجارت جهانی در دو دهه اخیر و رسیدن آن به مرز 31 تریلیون دلار اکثراً ناشی از تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی می باشد. محققان به گونه مستمر کوشش می کند که کالاهای جدیدی ابداع و به بازار عرضه کنند که مشابه آنها قبلاً وجود نداشته باشد یا از ویژگی‌های نوینی برخوردار باشند.

1-Etzkowitz

[2] Knowledge- based Economy

[3] university-industry

[4] Londry

1.تولید ناخالص داخلی

سوالات یا اهداف این پایان نامه : 

پژوهش حاضر نیز همچون سایر پژوهش‌های علمی اهدافی را پیگیری می‌نماید که محقق اهتمام دارد با مطالعه آنها موضوع پژوهش را مورد بحث و مطالعه قرار دهد عبارتند از:

1-4-1- هدف اصلی پژوهش

مطالعه مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم می‌باشد.

1-4-2-اهداف فرعی پژوهش

شناسایی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم.

توصیف هر کدام از عوامل مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم.

اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم.

ارایه راهکارهای مناسب برای تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :مطالعه مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت   با فرمت ورد